torsdag 11. november 2010

Hverdag



Utsikt over Mathare fra taket på M
                                                     
Nå er det fem uker siden vi kom hit. Merkelig hvor fort en kan venne seg til en ny hverdag. Er nå godt inne i rutinene. Vanligvis blir en hverdag full av rutiner ganske kjedelig, men her er det rake motsetningen. Dagene flyr, og jeg føler allerede at vi har veldig liten tid igjen på Mathare Worship Center (MWC). En av grunnene til det er at skolen slutter om en uke, så da må jeg finne meg litt nye ting å gjøre. Det blir sikkert veldig spennende, men hadde hatt lyst til å ha mye mer tid med ungene på skolen! Har undervist litt i forskjellige klasser de siste ukene. Første dagen satt jeg og Marte på lærerrommet og fikk se litt i noen skolebøker i engelsk for 4 og 5 klasse, noe vi tenkte var fint. Overraskelsen var heller stor da vi fikk utlevert et kritt og vist til hvert vårt klasserom, for å undervise klassene aleine. Snakk om å bli kasta uti det! Men elevene hjelper godt til, og hvis man går tom for ting å gjøre kan man alltids få dem til å synge et par-fem sanger. Da ender man som regel opp med å måtte synge litt selv. "Jesus spør om du er tøff nok" og "Ja, vi elsker" har vært slagere til nå. Ganske artig å høre Marte jodle på lenger borte i gangen til tider også. De elsker å stille spørsmål, og det handler om alt fra navn på brødrene mine, om hobbyene mine, og hvem som er den beste DJ-en i Norge, til om jeg kan kjøpe flybillett til Norge for dem og om konsistensen på snø.
Fjerdeklassegutta, herlig gjeng
Ut av et klasseromsvindu (tatt av Marte)
Teacher Benjamin på taket (tatt av Marte)


 Vi begynner også å bli litt kjent med lærerne på skolen, som er artige folk, og gjør en stor innsats! De jobber fra seks til seks, mandag til fredag, og er i tillegg frivillig på Saturday Club, som er et opplegg for unger fra slummen, for å holde dem unna andre aktiviteter. Jeg og Marte er som regel med der og underholder på forskjellige måter... :)
Veldig fint å få være med ungene utenom vanlig skolesammenheng!






I tillegg er jeg innom Day Care en del, noe som er veldig gøy!  Her følger noen bilder derfra
Ungene sover, og ja, det er et badekar du ser i bakgrunnen..



 Stevie er en av ungene i day care. Han er sønnen til en av damene som jobber der. Han er den største drama queen du kan tenke deg, og ganske bortskjemt, men likevel ufattelig sjarmerende. Han er en gjennomført luring, og klarer lett å lure seg inn i hjertet ditt, eventuelt under skjørtet ditt..!




 Ei av jentene, Stacy, er psykisk utviklinghemmet. Ho er litt eldre enn de andre, og tusler rundt for seg selv uten å få så mye oppmerksomhet og oppfølging, noe som er vanskelig for damene som jobber der å gi, i og med at det er ca 20 andre å ta seg av samtidig. Prøver å leke mer med henne og gi oppmerksomhet. I motsetning til begynnelsen er det nå så godt å se at hun gir respons og smiler og ler, og selv tar initiativ til å leke!
 

Jeg koser meg med nye utfordringer hver dag, og nyter å være med ungene og bli bedre kjent med alle folk vi treffer.

I'm smiling, because I'm in Kenya!

  

2 kommentarer:

  1. Ser ut som du storkoser deg Vårin! Du gjer ein god jobb! Eg ber :)

    Btw, så likar eg bloggen din!

    SvarSlett
  2. Heei! Så kjekt å lese bloggen din:) Savne Afrika når eg ser på dei fine bildene, av NYDELIGE unga! Du må ha det supert vidare, og hels Afrika litt frå meg! ;) Du e god! Klemm

    SvarSlett