søndag 27. februar 2011

Hit og dit..


Om jeg trodde jeg hadde hatt mange rare overnattinger sist jeg skrev, så har det altså toppa seg nå! De to siste ukene har jeg stort sett vært på farten. Var i Nairobi med Focusstab fra hele landet for å gå gjennom den nye strategiplanen. Fytti, for en bra organisasjon. De tør virkelig satse, og har utrolig gode visjoner for framtiden. Om jeg ikke hadde respekt for arbeidet Focusfolk gjør for studenter fra før av, så er den ca tidobla nå!

 

Hvertfall veldig godt å komme ”hjem” og se kjente folk igjen! Og deilig hvordan de i Nairobi stirrer mye mindre enn folk her på bøgda i Njoro. Benytta også anledningen til å fjerne flettene som gjorde meg skalla, fikk hvertfall gøy hår etterpå! Fra Nairobi reiste vi videre til Laikipia University College på ”sisters weekend”.. Skulle være hyggelig samvær, men de klarer jo ikke arrangere noe uten preiking, så endte opp med ca fem timer av det.. jaja!Hyggelig var det da.


På søndag reiste jeg til Nyeri for å besøke Marte, og foreldra, men siden turen tok tre timer (ikke to, som alle sa), så hadde de reist før jeg kom. Nyeri er enda mindre vant til mzunguer enn Nakuru/Njoro, så om jeg trodde det var forskjell fra Nairobi her, så var det ca ti ganger verre i Nyeri (stakkars Marte). Siden jeg ikke visste helt hvilken matatu jeg skulle ta videre fra byen til der Marte bor, ble min tydelige usikkerhet dratt nytte av (bokstavelig talt). Folk ville ha meg i alle retninger, og hadde det tydeligvis veldig festlig på min bekostning, men jeg kom meg da fram til Martes palass til slutt!
Martes hus er det største jeg har vært i i Kenya. Bare hennes soverom er faktisk like stort som hele rommet jeg og Hannah bor på. For meg var det fantastisk å kunne gå fra rom til rom, ha vann i springen, sitte i en sofa i en stue, ovn (=brød og boller), kjøleskap(!), og NUGATTI! Ja, akkurat så gira var jeg da jeg så boksen på kjøkkenet, og den ble det festa på flere dager til ende! Men så klart var det beste å få skravla fra seg i noen dager, og få litt ny inspirasjon fra en god venn.

stoor stue!

Frokostbord


Boller!

Tirsdag bar det tilbake til Nakuru, og besøk og overnatting hos Boni, onsdag kontordag, og Bible Study gruppe her på Egerton (nærmest der vi bor). Mens vi holdt på med det gikk strømmen, ikke så uvanlig, men i og med at det visstnok hadde skjedd masse i det siste, hadde studentene fått nok, og satte i gang et opprør hvor de gikk gjennom hele campus og knuste en hel haug med forskjellige steder og vinduer i demonstrasjon mot ledelsen. Ting roa seg, men dagen etter ble skolen stengt, og studentene sendt hjem for å ordne opp i alle skadene. Siden folk ikke fikk beskjed om det før seint, endte vi opp med å ha ca 10 stk til middag her, og fire til overnatting. Jeg hadde da ei jente jeg møtte for første gang da, sovende i senga mi, så eneste natta hjemme i min egen seng på et par uker ble den altså delt.. kjenner at det er noen grenser som blir tøyd i hvertfall! Helga har også gått med til å reise rundt, og i dag kom Nams, kontaktpersonen vår, fra Nairobi på besøk. Kunne ikke hatt noen bedre kontaktperson, godt å få snakke litt! Ser at jeg ikke har vært så flink til å ta bilder overalt hvor jeg har vært, men det har hvertfall vært innholdsrikt, om jeg ikke kan dele alt i bilder! Og nå venter altså Uganda, nærmere bestemt Mbale og Anders og Øystein på meg i morgen, for en ukes ferie, jej!

Jeg har nå fått litt mer roen enn jeg har hatt tidligere. Teller fortsatt ned, og gleder meg til å komme hjem, men samtidig kjenner jeg hvor bra jeg har det, og hvor heldig jeg er som får bli kjent med alle disse folka! Skulle virkelig ønske jeg kunne tatt med meg alle, så dere hjemme kunne møtt de, har lært så utrolig masse fra dem! Jeg kjenner nå at jeg kommer til å savne mye/mange, og det er faktisk en god følelse, det viser at jeg har masse verdifullt her!

1 kommentar:

  1. Hei på deg Adila!
    Konge å lese på bloggen din. Det ser hviss ut som mi he dte veldig bra i Kenya..!
    Steike, det æ bare 1 mnd ti mi reiser. Fytti, fytti, fytti!
    Glad i deg!
    God bless

    SvarSlett